پایان نامه ها

پایان نامه ها (954)

چکیده حجاب و عفاف از جمله ضروریات دینی هستند که هیچگونه اختلافی در مورد وجوب آنها بین علمای شیعه و سنی وجود ندارد. امروزه حجاب نه تنها به عنوان یکی از مولفه های فرهنگ اسلامی بلکه به عنوان نماد و شاخصه مسلمانی در آمده است. متأسفانه در سالهای اخیر بی توجهی به این مسئله و شیوع پدیده بدحجابی در جامعه، بخصوص در بین قشر جوان نگرانی هایی را در این زمینه بوجود آورده است. پر واضع است که این معضل راه حل موثری غیر از شیوه های فرهنگی ندارد. یکی از کارآمدترین ابزارهای فرهنگی در جوامع امروز وسایل ارتباط جمعی بویژه تلویزیون است که می تواند از طریق آموزش و الگو سازی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه موثر باشد. در بین کارکردهای مختلف وسایل ارتباط جمعی، کارکرد تفریح و سرگرمی بیشتر مورد توجه مخاطبان بویژه زنان و دختران جوان قرار می گیرد و در میان قالبهای مختلف این کارکرد، فیلمهای سینمایی و مجموعه های تلویزیونی بیشترین میزان مخاطب را در قشر یاد شده دارند.

بزرگان بشریت با همه عظمت و نبوغشان از شرح شانی از شئون امامت عاجز و درمانده‌اند زیرا میان عالم و معلوم و عارف و معروف سنخیت لازم است. برای اینکه ما و جنبش عاجزانه ما در این نوشتار متهم به غلبه عواطف مذهبی نشویم سعی نموده‌ایم که اغلب مطالب از کتاب‌های حدیثی برادران اهل سنت و جماعت نقل کنیم ابوعمر و مولف کتاب (استیعاب) و ابن‌اثیر مولف (جامع‌الاصول) هر دو با کمال انصاف در نام‌بری عنوان (سیده نساء‌العامین) را اضافه نمودند و این عنوان بر حسب روایات متواتر از طریق اهل سنت از طرف پدر بزرگوارش به فاطمه‌الزهرا صلوات‌الله علیها داده شده است. یعنی پانزده شخصیت از بزرگان اهل سنت که نام آنها را ذکر می‌کنیم اتفاق دارند که این عنوان از طرف پدر بزرگوارش به آن حضرت داده شده است.

پروین اعتصامی از شاعران پرآوازه‌ی معاصر ادب فارسی که در سرودن اشعار خود به سبک و سیاق پیشینیان رفته و یکی از آخرین حلقه‌های سلسله‌ی ادبیات کهن ایران است. او برای بیان افکار و مسائل اخلاقی، اجتماعی و سیاسیِ خود، اغلبِ اشعار خود را در قالب فابل، داستان و مناظره سروده است؛ همین امر سبب حضور عناصر نمایشی و داستانی در اشعار او شده است. در این پژوهش سعی شده تا جنبه‌های نمایشی اشعار او از طریق تحلیل عناصر آن مورد بررسی قرار گیرد.

پروین یکی از بزرگان توانای شعر معاصر فارسی است .در دوره ای که شعر فارسی ، از نبود اسم های بزرگ رنج می برد ، درخشیدن ستارگان پر فروغی چون پروین ، در آسمان شعر فارسی ، نعمت بزرگی است . شعر پروین که اینچنین در قلب های عامه مردم ساری و جاری است و ریشه در بطن جامه دارد ؛ دارای ساخت و بافتی قدرتمند ، و به سبک و سیاق گذشتگان است . شاید شعر او ، سایه ای دلنشین از شعر سعدی ،که سادگی در آن موج می زند ، یا انعکاسی از تصویر حکمت و خرد ناصر خسرو که شعر او را متین و با آزرم کرده است ؛ باشد . شعر پروین دارای موسیقی قدرتمندی است که از رهگذر وزن های مطیع و آرام ، قافیه های مستحکم و ردیف های بسیار ساده ، تکرار ها و تناسب های لفظی و هماهنگی های معنایی به وجود آمده است .

بازگشت به خویشتن موضوعی فلسفی- اجتماعی است که ابتدا از سوی علامه اقبال لاهوری به شکل لفظ خودی و بیخودی و سپس از سوی دکتر علی شریعتی با همین عنوان مطرح شد، این مسئله که طرز تفکری روشنفکرانه و عالمانه بود باعث به خود آمدن مردم مشرق زمین و انقلاب‌های مختلفی از جمله انقلاب اسلامی ایران بود. اهمیت این موضوع باعث شد که به پرداختن این موضوع توسط شاعران و نویسندگان بینجامد به همین دلیل در این تحقیق برآن شدیم این موضوع را در شعر پنج تن از شاعرانِ زن ایرانی بررسی کنیم و بفهمیم که تا چه اندازه به این موضوع پرداخته‌اند، برای درکِ بهتر مطلب توسط مخاطبان محترم ابتدا پیشینه‌ای از بازگشت به خویشتن و سخنان دکتر شریعتی و نظریات علامه اقبال لاهوری بیان شده و سپس به بررسی این موضوع در اشعار خانم‌ها: پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، طاهره صفارزاده و فاطمه راکعی پرداخته شده.