نشست‌ها و سمینارها

نشست‌ها و سمینارها (132)

نهمین نشست از سلسله نشست­های علمی ـ پژوهشی به همت معاونت پژوهشی جامعةالزهرا(س) با موضوع «نقد ادله فقهی محرومیت زنان از حقوق سیاسی اجتماعی» در تاریخ ۲/۱۰/۹۴ برگزار شد.
 در این نشست حجةالاسلام والمسلمین دکتر محسن ملک­افضلی با بیان اینکه فقه اسلام، فقهی پویا و در حال پیشرفت و تکامل است و هیچ­گاه ایستا نبوده و رکود نداشته است، گفت: در خصوص بحث نشست، فقه امروز با فقه ۳۰ سال پیش بسیار متفاوت شده است. در ابتدای پیروزی انقلاب که بحث ریاست­جمهوری زنان مطرح شد، در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی یکی از اشکالاتی که مطرح شد شرط مرد بودن رئیس جمهور بود و در بررسی نهایی به خاطر برخی اعتراضات، نهایتا کلمه مرد بودن از شرایط رئیس جمهور برداشته شد و به جای آن کلمه رجال سیاسی قرار گرفت. شهید بهشتی به عنوان نایب رئیس این مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در جمهوری اسلامی زنان نمی­توانند رئیس جمهور شوند گفت: تا الان فقه ما ولایت سیاسی زن را به رسمیت نشناخته است، اما ممکن است در آینده فقه پیشرفت کند به­طوری که تصدی زن بر ولایت سیاسی امکان­پذیر باشد. از چند سال پیش نیز محققان کوشیده­اند ادله محرومیت زنان از مناصب سیاسی و اجتماعی را نقد کنند و زمینه حضور آنان را در این زمینه­ها فراهم نمایند.

 خدیجه 170359

جلسه عمومی و پیش نشست همایش بزرگداشت مقام و شخصیت حضرت خدیجه کبری (س) به میزبانی مدرسه عالی تاریخ و ادیان مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) با سخنرانی حجج‌اسلام و المسلمین دکتر سید مهدی میرباقری و دکتر ناصر رفیعی پنج‌شنبه 3 دی در سالن قدس این مجتمع برگزار گردید.

در کتاب «بانوی فرزانگی و فضیلت» سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که آیا در اسلام زن می‌تواند به عالی‌ترین درجات علمی و معنوی برسد؟ پاسخ مثبت با ذکر نمونه عملی از یک بانوی مسلمان ایرانی به آن داده شد؛ زنی که فقیه و مجتهد شد و اهل فلسفه و عرفان نیز گشت و به یک مفسر قرآن تبدیل شد تا توانست تفسیر مخزن‌العرفان را تقدیم جامعه اسلامی و عالمان اسلامی نماید.

همايش بين‌المللی «حقوق زن در اسلام و غرب» با همکاری رايزنی فرهنگی كشورمان در اسلام‌آباد و دانشگاه فاطمه جناح پاكستان در این کشور برگزار می‌شود.

پروفسور عمران حسین، اندیشمند مالزیایی، در نشست علمی "مهدویت و آخرالزمان" که در جامعه المرتضی(ع) در قم برگزار شد، با اشاره به آسیب های دجال در جامعه بشری گفت: دجال در واقع در اولین گام،  فعالیت‏ های فردی و اجتماعی خود را سامان می‎دهد و از آن جمله می‎توان به تلاش در زمینه بنیان کوبی نهاد خانواده اشاره کرد.